قاعدگی یا پریود چیست؟

قاعدگی یا پریود چیست؟

(menstruation یا period) که عادت ماهانه، دَشتان، پِریود یا حیض هم گفته می‌شود، به شکستگی دیواره رحم و جاری جاری شدن خون از پوشش داخلی رَحِم گفته می‌شود که به‌طور منظم در بانوان و در گونه‌های خاصی از پستانداران از دوران بلوغ تا دوران یائسگی رخ می‌دهد. معمولاً این عادت ماهانه در زنان باردار و شیرده اتفاق نمی‌افتد. مدت خون‌ریزی قاعدگی برای چندروز، معمولاً ۵–۳ روز طول می‌کشد، اما بین ۱۵–۲ روز نیز می‌تواند متغیر باشد. هر سیکل قاعدگی به‌طور متوسط ۲۸ روز طول می‌کشد، یک سیکل قاعدگی طبیعی بین ۲۱ تا ۳۵ روز متغیر است.

چرا پریود اتفاق می افتد؟

در هر چرخه قاعدگی، بدن برای حاملگی و تخمک گذاری آماده می‌شود. ابتدا یک یا چند تخمک از تخمدان آزاد می‌شوند و به سمت رحم حرکت می‌کنند. اگر پس از آزاد سازی تخمک، با اسپرم لقاح پیدا کند تشکیل رویان می دهد. رویان پس از رسیدن به رحم، به دیواره داخلی متصل شود تا دیواره رحم از آن محافظت و تغذیه کند؛ به این مرحله از تشکیل جنین لانه‌گزینی می‌گویند اگر لقاح اتفاق نیفتد و یا رویان نتواند به‌طور صحیح در بافت داخلی رحم  بنشیند، بافت لایه داخلی رحم ریزش می‌کند تا برای شروع دوره دیگری از باروری آماده شود.

unnamed 3 1

علائم قاعدگی چیست؟ ( علائم پریودی)

در دوران پریودی یک سری علائم که در هر کسی شدت آن می تواند  متفاوت باشد نمایان می شود :

  • آکنه و جوش بر روی صورت و بدن
  • حساس شدن و درد سینه
  •  خستگی و بی حالی بدن و ذهن
  • نفخ و مشکلات گوارشی
  • نوسانات خلقی
  • افسردگی
  • تحریک‌پذیری
  • اضطراب
  • سردرد
  • دل درد و کمر درد در اثر گرفتگی عضلات
  • ترشحات غیر معمول واژن
  • پرخوری یا بی اشتهایی
  • میل شدید به شیرینی
unnamed 4 1

در زمان پریود چه بخوریم؟

  1. آب و مایعات فراوان : دهیدراته بودن احتمال ابتلا به سردردهای ناشی از کم‌آبی که یکی از علائم شایع قاعدگی است را کاهش می‌دهد و همچنین بدن به آب بیشتری در این دوران نیاز پیدا می کند.
  2. میوه : برای هیدراته نگه داشتن بدن خود باید میوه‌های سرشار از آب مانند هندوانه و خیار بخورید همچنین این میوه‌ها میل شما به قند را کاهش می‌دهند و سطح گلوکز خون را کنترل می‌کنند. حتما به عنوان مصلح از گرمیجات نیز استفاده کنید. بعد از مصرف آن‌ها می‌توانید کمی گردو و عسل یا خرما میل کنید.
  3. ماهی : ماهی منبع پروتئین، آهن و اسیدهای چرب امگا ۳ است. امگا ۳ موجود در این غذا باعث کاهش نوسانات خلقی و افسردگی می شود و همچنین برا روی کمتر شدن شدت درد تاثیر دارد.
  4. شکلات تلخ : تغذیه در پریودی، تحمل درد و ضعف این دوران را راحت‌تر می‌کند. یکی از این تنقلات خوشمزه، شکلات تلخ است. شکلات‌های تلخ حاوی آهن و منیزیم هستند و علائم پریود را کاهش می‌دهند.
  5. سبزیجات برگ سبز و پهن : کاهش سطح آهن در طول قاعدگی معمول است. این روند می‌تواند منجر به خستگی، بدن‌درد و سرگیجه شود. سبزی‌هایی مانند کلم پیچ و اسفناج سطح آهن بدن را افزایش می‌دهند.
  6. لوبیا و عدس :این حبوبات سرشار از پروتئین هستند. مصرف لوبیا و عدس در طول پریودی، انرژی شما را تأمین می‌کند و خستگی و بدن درد را کاهش می‌دهد. قبل از مصرف حبوبات حتما نفخ آن‌ها را بگیرید.
  7. مصرف مکمل‌های آهن، ویتامین B12 و کلسیم برای جبران خونریزی، افزایش انرژی و استحکام استخوان‌ها
  8. پرهیز از غذاهای چرب، شور، شیرین و قلیایی که ممکن است باعث تحریک هورمون‌ها، افزایش درد می شوند.
  9. مصرف دمنوش‌ها و عرقیات مانند رازیانه، بابونه، زعفران و زنجبیل برای بهبود هضم، تسکین درد و تقویت رحم

درمان‌ خانگی برای کاهش درد پریود

استفاده از کیسه آب گرم،  مصرف  ایبوپروفن و آسپرین و همچنین دمنوش های گیاهی

برای دیدن مقالات دیگر مقالات پارسینو به وبسایت ما مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *